نقد و بررسی گوشی Xiaomi 11T Pro

آداک 24 دوشنبه 29 شهریور 1400 - 16:00
نقد و بررسی گوشی Xiaomi 11T Pro

شیائومی 11T Pro ، یک میان‌رده‌ی قدرتمند

شیائومی معمولاً تکنولوژی‌ها و قابلیت‌های جدیدش را در گوشی‌های پرچمدارش معرفی می‌کند اما حرکت اصلی در سری گوشی‌های T شیائومی اتفاق میفتد.

این گوشی تقریباً شش ماه بعد از Xiaomi Mi 11 معرفی شده است و به بسیاری از ویژگی‌های یک گوشی پرچمدار مجهز است ولی با یک قیمت مناسب. گرچه شیائومی در به کارگیری اجزا کمی هوشمندانه عمل کرده تا قیمت را پایین نگه دارد.

قیمت Xiaomi 11T Pro

قیمت Xiaomi 11T Pro

هنوز از قیمت شیائومی 11T Pro اطلاعات دقیقی در دست نیست چرا که این گوشی قرار است 9 مهر 1400 روانه بازار شود و این مطلب حدود دو هفته قبل از عرضه رسمی شیائومی 11 تی پرو به بازار نوشته شده است.

طراحی و ظاهر Xiaomi 11T Pro

گوشی شیائومی 11 تی پرو از نظر ظاهری زیباترین گوشی هوشمند در جهان نیست اما سری گوشی‌های T معمولاً توجهی به این قضیه ندارند.

طراحی و ظاهر Xiaomi 11T Pro

این یک گوشی بزرگ است، شاید برای عده‌ای بیش از حد بزرگ باشد و نتوانند از آن به راحتی استفاده کنند اما این اندازه به دلیل صفحه نمایش بزرگ این گوشی می‌باشد.

طراحی و ظاهر Xiaomi 11T Pro

در قسمت کناری گوشی حسگر اثر انگشت قرار گرفته است که برای استفاده دسترسی راحتی دارد و عملکرد آن هم بسیار دقیق و سریع است و با یک ضربه قفل صفحه بدون مکث باز می‌شود. در حقیقت شاید بتوان گفت حسگر اثر انگشت گاهاً کمی بیش از حد حساس است. زمانی که گوشی را در دست می‌گیریم و برای پیاده‌روی یا دو می‌رویم، حتی کوچکترین لمس قفل صفحه را باز می‌کند، این یعنی مواردی بود که ما بطور ناخواسته قفل صفحه را باز کردیم. اما این مسئله یک نکته‌ی منفی برای گوشی محسوب نمی‌شود و نمی‌توان یک گوشی را بخاطر عملکرد دقیق مورد سرزنش قرار داد.

درست بالای حسگر اثر انگشت، دکمه‌های کم و زیاد کردن صدا قرار گرفته است. این گوشی یک خروجی USB-C دارد اما خبری از جک 3.5 میلی‌متری هدفون در این گوشی نیست، بنابراین طرفداران هدفون‌های سیمی برای استفاده از این گوشی نیاز به یک آداپتور دارند.

موردی که در مقایسه با گوشی شیائومی Mi 10T Pro بهتر شده است، برآمدگی دوربین در بخش پشتی گوشی است که مانند یک رشته کوه روی گوشی به نظر می‌رسید، اما دوربین 11T Pro برآمدگی کمتری دارد. بخش پشتی گوشی اما خالی از ایراد نیست، چرا که مستعد جذب اثر انگشت است. قرار است گوشی شیائومی 11 تی پرو در رنگ‌های سفید، آبی و طوسی عرضه شود که بسیار جذاب هستند.

کیفیت صفحه نمایش Xiaomi 11T Pro

کیفیت صفحه نمایش Xiaomi 11T Pro

روی کاغذ، صفحه نمایش این گوشی یکی از مواردی است که در مقایسه با گوشی Mi 11 دچار پسرفت شده است؛ اما این بدان معنا نیست که صفحه نمایش کیفیت بدی دارد، ولی کیفیت بالای صفحه نمایش گوشی Mi 11 یکی از بزرگترین نکات مثبت گوشی بود، اما ظاهرا شیائومی تمرکز اصلی را روی دوربین‌های این گوشی یعنی 11T Pro گذاشته است. با این حال کیفیت صفحه نمایش این گوشی کاملاً قابل قبول است.

صفحه نمایش این گوشی یک صفحه امولد 6.67 اینچی است که کمی از صفحه نمایش 6.81 اینچی گوشی Mi 11 کوچک‌تر است اما بر خلاف Mi 11 این گوشی انحنایی در کناره‌های گوشی ندارد. در بخش مرکزی بالای صفحه نمایش دوربین سلفی بصورت یک ناچ قرار گرفته است.

11T Pro گوشی

رزولوشن این صفحه نمایش 2400x1080 است که برای بیشتر گوشی‌های این کلاس کاری استاندارد است اما رزولوشن صفحه نمایش گوشی می 11، 3200x1440 بود. رزولوشن 1080 برای بیشتر کارهای شما مانند گیمینگ یا تماشای آنلاین فیلم قابل قبول است اما بهترین نیست. همچنین نرخ تازه‌سازی این صفحه نمایش هم 120 هرتز است که برابر با گوشی Mi 11 می‌باشد.

کیفیت دوربین‌ Xiaomi 11T Pro

کیفیت دوربین‌ Xiaomi 11T Pro

اگر با دوربین‌های Xiaomi Mi 11 آشنایی داشته باشید، متوجه شباهت آن با 11T Pro خواهید شد. این گوشی یک دوربین اصلی 108 مگاپیکسلی، یک دوربین تله ماکرو 5 مگاپیکسلی و یک دوربین التراواید 8 مگاپیکسلی دارد، دوربین سلفی که در بالای صفحه نمایش قرار گرفته هم 16 مگاپیکسل می‌باشد.

عملکرد دوربین اصلی 108 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.75 با عملکرد دوربین Mi 11 برابر بود. کیفیت عکس‌ها در نور خوب بی‌نظیر است و تصاویر از کنتراست، دقت رنگ و جزئیات خوبی برخوردار هستند. این دوربین بصورت پیش‌فرض از pixel binning استفاده می‌کند؛ پروسه‌ای که در آن پیکسل‌ها با یکدیگر ترکیب می‌شوند تا پیکسل‌های کمتر و بزرگتری تشکیل دهند و این یعنی کیفیت عکس‌های ثبت شده 27 مگاپیکسل می‌باشند.

کیفیت دوربین‌ شیائومی دوربین‌ 11T Pro

اگر بخواهید می‌توانید کیفیت تصاویر را بالاتر ببرید و نهایت استفاده را از لنز 108 مگاپیکسلی داشته باشید. تصاویر ثبت شده در این حالت کیفیت بسیار بالایی دارند و به شما امکان ویرایش بهتر عکس‌ها را می‌دهد.

عکاسی در نور کم با گوشی 11T Pro عملکرد متوسطی دارد و تصاویر کمی دارای نویز هستند اما pixel binning کمی وضعیت را بهتر می‌کند.

عکاسی با دوربین التراواید با دیافراگم f/2.2 و رزولوشن 8 مگاپیکسل هم عملکرد خوبی دارد اما از آنجایی که لنز این دوربین رزولوشن نسبتاً پایینی دارد، تصاویر کمی تار به نظر می‌رسند ولی این مسئله قابل توجه نیست مگر اینکه خیلی به تصاویر دقت کنید. دقت رنگی تصاویر با دقت رنگی تصاویر ثبت شده با دوربین اصلی برابر بود اما ما در مواردی متوجه نوردهی بیش از حد در بعضی از عکس‌ها شدیم. 

دوربین 5 مگاپیکسلی تله ماکرو با دیافراگم f/2.4 یکی از مزایای این گوشی محسوب می‌شود و برای گرفتن عکس‌های کلوزآپ و ماکرو بی‌نظیر است، دوربین ماکروی هیچ شرکت دیگری توانایی رقابت با این دوربین را ندارد.

فوکوس دوربین به سرعت انجام می‌شود و استفاده از آن نیز آسان است. این دوربین به شما امکان ثبت عکس‌هایی با جزئیات بالا حتی از اجسام کوچک را می‌دهد و تجربه‌ای بی‌نظیر از عکاسی را برای شما رقم می‌زند.

دوربین شیائومی 11 تی پرو

عکس‌هایی که توسط دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی شیائومی 11 تی پرو ثبت می‌شوند بسیار رضایت‌بخش هستند و برای یک دوربین سلفی کاملاً مناسب است.

عکس‌های پرتره کنتراست خیره‌کننده‌ای دارند و سایه‌ها و هایلایت‌ها هم دچار تغییرات مثبت شده‌اند که کیفیت عکس‌ها را بالاتر برده است. در این عکس‌ها، پس زمینه تار می‌شود و تشخیص شخص از پس زمینه هم عملکرد خیلی خوبی داشت، گرچه گاهاً ممکن است گوشه‌های سوژه هم تار شود.

عکس‌های سلفی پرتره هم عملکرد خوبی دارد و عکس‌هایی که در این حالت به ثبت می‌رسند کیفیت بسیار خوبی دارند. عکس‌ها کیفیت خوبی دارند اما اگر عکس در حالت پرتره و حالت معمولی را کنار هم بگذارید متوجه می‌شوید که کیفیت حالت پرتره کمی کمتر است اما سوژه در این تصاویر معمولاً از پس زمینه بیشتر دیده می‌شود و باعث می‌شود که شما متوجه کیفیت متوسط تصاویر نشوید.

طبق ادعای شیائومی، فیلمبرداری در این گوشی یکی از نقاط قوت 11T Pro محسوب می‌شود. فیلمبرداری با رزولوشن 8K و سرعت 60 فریم بر ثانیه انجام می‌شود. بعلاوه شما قابلیت‌هایی همچون حالت سینمایی، حالت ماکرو، ردیابی سوژه و زوم کردن روی صدا را دارید که این گوشی را تبدیل به یک ابزار کامل برای ساخت یک فیلم تبدیل می‌کند. شیائومی با اضافه کردن این قابلیت‌ها به دوربین 11T Pro خود را از سایر رقبا جدا کرده است.
قابلیت‌های این دوربین فقط در فیلمبرداری خلاصه نمی‌شود و این قابلیت‌ها در عکاسی هم در اختیار شما قرار دارد. قابلیتی در این گوشی وجود دارد که امکان تغییر رنگ آسمان در عکس‌ها را به کاربر می‌دهد. حالت ولاگ (vlog) چند ثانیه از ویدیوهای شما را بطور خودکار تدوین می‌کند و یک ویدیوی کوتاه به شما ارائه می‌دهد. شما در حالت clone می‌توانید یک نسخه مشابه از سوژه را به عکس‌ها یا ویدیوها اضافه کنید، بعلاوه امکان اضافه کردن فیلتر و تنظیم رنگ و نور در ویدیوها هم وجود دارد که حقیقتاً کاربردی است.

نمونه تصاویر ثبت شده توسط دوربین Xiaomi 11T Pro

Xiaomi T11 Pro
(برای مشاهده کیفیت واقعی، روی عکس کلیک کنید)

Xiaomi T11 Pro
(برای مشاهده کیفیت واقعی، روی عکس کلیک کنید)

Xiaomi T11 Pro
(برای مشاهده کیفیت واقعی، روی عکس کلیک کنید)

Xiaomi T11 Pro
(برای مشاهده کیفیت واقعی، روی عکس کلیک کنید)

Xiaomi T11 Pro
(برای مشاهده کیفیت واقعی، روی عکس کلیک کنید)

Xiaomi T11 Pro
(برای مشاهده کیفیت واقعی، روی عکس کلیک کنید)

Xiaomi T11 Pro
(برای مشاهده کیفیت واقعی، روی عکس کلیک کنید)

عملکرد شیائومی 11T Pro

گوشی Xiaomi T11 Pro از پردازنده‌ی Snapdragon 888 بهره می‌برد و با اینکه یک چیپست رده بالا محسوب نمی‌شود اما بسیار قدرتمند است و از لحاظ تئوری باید در اجرای بازی‌ها عملکردی سریع و بی‌نقص داشته باشد. همانطور که گفتیم این نظر تئوری است اما در عمل نتیجه کمی متفاوت بود و در تست‌های بنچمارک نمره‌ی 2787 از حداکثر 3058 کسب شد، این نمره معمولاً باید چیزی نزدیک به 100 عدد کمتر از حداکثر باشد، نه 300 عدد.

عملکرد شیائومی 11T Pro

داغ کردن بیش از حد احتمالاً یک مشکل نسبتاً بزرگ در این گوشی باشد و یکی از اصلی‌ترین شکایاتی که کاربران از پردازنده‌ی Snapdragon 888 داشتند هم مشکل داغ کردن بیش از حد آن است: در صورتی که گوشی در حال اجرای اپلیکیشن یا بازی سنگین باشد، ممکن است در مقایسه با سایر رقبا راحت‌تر داغ کند.

ما سرعت گوشی را بطور مداوم مورد بررسی قرار دادیم و نمره عملکرد هم به مرور پایین آمد، اما وقتی گوشی خنک شد نمره عملکرد دوباره به بالا برگشت. ظاهراً گرما تاثیر مستقیمی روی عملکرد دستگاه دارد و باعث کاهش سرعت گوشی می‌شود، این مسئله در گوشی Xiaomi Mi 11 Ultra هم صادق بود و بهترین راه حل برای این مشکل استفاده از خنک‌کننده است.

با این وجود تجربه‌ی گیمینگ در این گوشی نسبتاً سریع و بی‌نقص بود و هنگامی که بازی‌های مختلف را روی گوشی اجرا کردیم متوجه شدیم که 11T Pro توانایی اجرای بازی‌ها روی حداکثر گرافیک را هم به راحتی دارد. بازی کردن برای مدت زمان طولانی ممکن است باعث داغ کردن گوشی شود و عملکرد دستگاه را پایین بیاورد ولی ما تا یک ساعت با گوشی مشغول بازی بودیم و به مشکلی بر نخوردیم.

نرم‌افزار گوشی 11T Pro

درست مانند همه‌ی گوشی‌های شیائومی، گوشی 11T Pro از سیستم عامل اندروید 11 و رابط کاربری MIUI استفاده می‌کند و احتمالا تا چند سال از آپدیت‌های اندروید پشتیبانی خواهد کرد.

کاربران درباره رابط کاربری MIUI نظرات گوناگونی دارند و فهم این قضیه آسان است. این رابط کاربری با تعداد زیادی اپلیکیشن از پیش نصب شده مانند eBay، LinkedIn و AliExpress عرضه می‌شود. رابط کاربری MIUI کمی باگ دارد (ما هنگام تغییر تصویر پس زمینه متوجه بروز مشکل شدیم، همینطور حین استفاده از صفحه همیشه روشن که به حالت پیش‌فرض بر می‌گشت). این رابط کاربری قابلیت‌های امنیتی دارد و اپلیکیشن‌ها را اسکن می‌کند و همیشه هنگام نصب یک اپلیکیشن جدید آن را بررسی می‌کند.

اگر می‌توانید با این موارد کنار بیایید، رابط کاربری MIUI نقاط مثبت زیادی هم دارد که جبرانی برای کاستی‌های آن محسوب می‌شود.

بخش شورتکات‌ها یا control center رابط کاربری MIUI ظاهری شبیه به iOS دارد و شما می‌توانید برای دسترسی به بخش اعلان‌ها صفحه نمایش را از سمت چپ به پایین بکشید، و برای دسترسی به بخش شورتکات‌ها از سمت راست این کار را انجام دهید و به گزینه‌هایی مثل بلوتوث، وای‌فای و اینترنت همراه دسترسی داشته باشید. اگر به این حالت عادت کنید، دیگر به حالت معمولی اندروید بر نمی‌گردید.

تصاویر پس زمینه در رابط کاربری  MIUI جذاب هستند، مخصوصا تصاویر پس زمینه‌ی زنده. این رابط کاربری علاوه بر امکان شخصی‌سازی صفحه اصلی، امکان شخصی‌سازی صفحه همیشه روشن را هم می‌دهد که گوشی را به سلیقه‌ی خودتان تنظیم کنید.

به نظر می‌رسد که رابط کاربری MIUI در بعضی موارد از رابط کاربری ساده‌ی اندروید بهتر است و در بعضی موارد هم دچار نقص است؛ استفاده از Xiaomi 11T Pro این مسئله را به وضوح نشان می‌دهد اما سلیقه و تجربه‌ی هر شخص ممکن است متفاوت باشد و موارد ذکر شده را به چشم یک مورد آزاردهنده نبینند.

طول عمر باتری شیائومی 11T Pro

طول عمر باتری شیائومی 11T Pro

باتری گوشی Xiaomi 11T Pro یکی از نقاط قوت این گوشی محسوب می‌شود و عملکرد خوبی دارد. با توجه به باتری 5000 میلی‌آمپری این گوشی ما انتظار طول عمر زیادی را داشتیم اما صفحه نمایش بزرگ، نرخ تازه‌سازی بالا، پردازنده‌ی قوی و مودم 5G مواردی هستند که انرژی زیادی از باتری می‌گیرند اما شما می‌توانید بعضی از این قابلیت‌ها را غیر فعال کنید.

آیا Xiaomi 11T Pro ارزش خرید دارد؟

بخرید اگر…

تمایلی به شارژ کردن مداوم گوشی‌تان ندارید

شارژ کردن گوشی برای شما جزو کارهای سخت محسوب می‌شود، گوشی 11T Pro می‌تواند انتخابی مناسب برای شما باشد؛ چرا که نیاز نیست ساعت‌ها منتظر شارژ شدن گوشی بمانید.

علاقه به گرفتن عکس‌های کلوزآپ دارید

یکی از ویژگی‌های برجسته‌ی این گوشی لنز تله ماکروی آن است که عملکرد شگفت‌انگیزی در ثبت عکس‌های کلوزآپ و سوژه‌های کوچک دارد.

از گوشی Mi 11 خوشتان می‌آید ولی بودجه‌ی محدودی دارید

بیشتر قابلیت‌ها و مشخصات گوشی Xiaomi 11T Pro با گوشی Mi 11 مشترک است اما قیمت کمتری دارد و می‌تواند برای افرادی که بودجه‌ای محدود دارند مناسب باشد.

نخرید اگر…

تجربه‌ی بی‌نقص نرم‌افزاری می‌خواهید

ما منتقد رابط کاربری MIUI نیستیم و باگ‌های زیادی هم در این رابط کاربری پیدا نکردیم اما تجربه‌ی دیگران در کار با این رابط کاربری ممکن است متفاوت باشد. یقیناً به بی‌نقصی و روان بودن iOS یا اندروید ساده نیست، پس اگر بدنبال سادگی هستید بهتر است خرید گوشی‌های شیائومی را از سرتان بیرون کنید.

دستان کوچکی دارید

اگر دستان کوچکی دارید ممکن است استفاده از این گوشی با یک دست یا دسترسی به حسگر اثر انگشت کمی برای شما دشوار باشد. گوشی‌های کوچکتری هم در بازار وجود دارند که می‌توانند مناسب شما باشند اما اگر این مسئله برای شما مهم نیست می‌توانید از این مورد چشم‌پوشی کنید.

استفاده‌ی طولانی مدت از گوشی دارید

اگر شما جزو افرادی هستید که قصد استفاده سنگین از گوشی مانند اجرای بازی، ویرایش عکس یا تدوین ویدیو را دارید، این گوشی به دلیل گرم شدن بیش از حد ممکن است برای شما مناسب نباشد اما خرید یک خنک‌کننده می‌تواند این مسئله را حل کند.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد