5 ترفند برای افزایش طول عمر باتری گوشی

آداک 24 شنبه 13 شهریور 1400 - 13:00
5 ترفند برای افزایش طول عمر باتری گوشی

.

دریافت پیام «باتری کم است» روی گوشی موبایل تجربه‌ای استرس‌آور برای تقریباً همه‌ی ماست... مخصوصاً در مواقعی که تا ساعت‌ها امکان دسترسی به پریز برق وجود ندارد. بعد از اینکه 1 سال از عمر گوشی گذشت، ممکن است شما متوجه شوید که باتری دیگر عملکرد گذشته را ندارد. اما شما می‌توانید با انجام چند کار عمر باتری گوشی موبایل‌تان را افزایش دهید.

قبل از اینکه بخواهید به خرید پاوربانک بعنوان یک راه موثر فکر کنید، نگاهی به این 5 روش بیاندازید تا باتری گوشی‌تان را در شرایط ایده‌آل نگه دارید. البته عمر باتری گوشی شما فقط بستگی به انجام این 5 روش ندارد، بلکه به نحوه و مدت زمان استفاده‌ از گوشی نیز بستگی دارد.

1) شارژ باتری گوشی را در یک درصد ایده‌آل نگه دارید

یکی از بهترین کارها که به طول عمر باتری گوشی شما کمک می‌کند، نگه داشتن شارژ گوشی بین 20 درصد تا 80 درصد است. این یعنی شارژ کردن گوشی را تا لحظه خالی شدن کامل گوشی به تعویق نیاندازید و هر وقت که شارژ گوشی به 20 درصد یا 30 درصد رسید، گوشی موبایل را به شارژ بزنید.

صفر شدن شارژ باتری فشار زیادی به باتری وارد می‌کند و باعث کاهش عمر باتری می‌شود. از آن سو، شارژ کردن کامل گوشی بطور مداوم هم فشار زیادی به باتری وارد می‌کند. اجازه دهید تا شارژ باتری در یک بازه‌ی ایده‌آل قرار بگیرد تا باتری گوشی‌ موبایل‌تان طول عمر بیشتری داشته باشد.

2) از گذاشتن طولانی مدت گوشی در شارژ خودداری کنید

وقتی شارژ گوشی موبایل شما به 100 درصد رسید، حتماً آن را از شارژ بکشید. گوشی‌های جدید قابلیتی دارند که وقتی گوشی به شارژ 100 درصد رسید، شارژ کردن متوقف می‌شود؛ گویی که گوشی به برق متصل نیست. اما به محض اینکه شارژ گوشی به زیر 100 درصد رسید، گوشی دوباره شروع به شارژ کردن می‌کند. به این نوع شارژ کردن “trickle charge” یا «شارژ ذره‌ای» می‌گویند که در آن شارژ گوشی بین 98 درصد و 100 درصد بطور مداوم تغییر می‌کند و معمولاً حین شارژ در طی شب اتفاق می‌افتد.

بیشتر گوشی‌ها فقط به کمتر از 2 ساعت نیاز دارند تا بطور کامل شارژ شوند و باتری گوشی هم در صورت زیاد ماندن در شارژ به مرور ضعیف می‌شود. به طور ایده‌آل، شما باید گوشی موبایل‌تان را فقط در مواقعی که نیاز است در شارژ نگه دارید، نه یک دقیقه بعد از 100 درصد باتری گوشی. زدن گوشی موبایل به شارژ در حین شب، بهترین راه برای شارژ کردن گوشی نیست. این کار باعث می‌شود تا باتری گوشی شما بطور مداوم شارژ شود و شارژش خالی شود. بهتر است گوشی موبایل را بطور کامل یا تا حدی قبل از خواب شارژ کنید و بعد آن را از برق بکشید و اجازه دهید تا مابقی شارژ در روز انجام بگیرد که شما بیدار هستید و امکان مدیریت شارژ را دارید.

3) فقط از شارژر گوشی استفاده کنید

ممکن است شما تعدادی لوازم الکترونیکی داشته باشید؛ از گوشی موبایل گرفته تا تبلت و لپ‌تاپ... که هر کدام از آنها یک شارژر USB دارند. شاید گاهاً شما بخواهید که گوشی موبایل‌تان را با شارژر تبلت‌تان شارژ کنید که ممکن است سریع‌تر هم باشد. اما اگر قصد انجام این کار را دارید، حواستان را جمع کنید.

باتری گوشی شما به مراتب کوچک‌تر از باتری تبلت شماست و توانایی مدیریت ولتاژ بالا برای یک مدت زمان طولانی را ندارد. این کار ممکن است منجر به داغ کردن باتری گوشی شما شود که فشار زیادی به باتری وارد می‌کند و باعث کاهش عمر آن می‌شود.

یک شارژر موبایل استاندارد خروجی 5 ولتی دارد. اگر شما قصد دارید که گوشی‌تان را با یک شارژر که برای دستگاه‌های بزرگتر (خروجی 10 ولت یا بالاتر) طراحی شده است شارژ کنید، گوشی را به محض 100 درصد شارژ، از برق بکشید. پس حتی اگر قصد خرید شارژر با چند خروجی را دارید، حتماً ظرفیت خروجی شارژر را بررسی کنید تا با گوشی شما سازگار باشد.

4) اجازه ندهید باتری گوشی داغ شود

گرم شدن گوشی در حین شارژ امری طبیعی است. سعی کنید از گوشی موبایل در حین شارژ استفاده نکنید و بعد از شارژ هم اجازه دهید تا کمی خنک شود، بعد از آن استفاده کنید.

شما می‌توانید گوشی‌تان را با جدا کردن قاب آن، قرار دادن آن در سایه و استفاده نکردن از حداکثر نور صفحه برای مدت زمان طولانی، خنک نگه دارید که شرایطی مناسب را برای سلامت باتری ایجاد می‌کند. قرار دادن گوشی موبایل در برابر نور مستقیم خورشید، می‌تواند باعث داغ شدن گوشی شما شود که برای طول عمر باتری شما بسیار مضر است.

5) کم شدن شارژ باتری گوشی را کاهش دهید

روشن کردن حالت ذخیره باتری (battery power saving mode) در افزایش طول عمر باتری گوشی شما موثر است. اما اگر تمایل ندارید که از این قابلیت استفاده کنید و مایلید که قابلیت‌های گوشی را بطور دستی خاموش و روشن کنید، موارد زیر را انجام دهید:

1) قابلیت Background Services را خاموش کنید

خیلی از اپلیکیشن‌ها در پس‌زمینه گوشی شما فعال هستند و از موقعیت (لوکیشن)، وای‌فای و اینترنت همراه شما استفاده می‌کنند که به مرور باعث کم شدن شارژ باتری شما می‌شوند، حتی اگر از آنها استفاده نکنید. وارد بخش تنظیمات گوشی شوید و این قابلیت را به when in use تغییر دهید؛ در این صورت اپلیکیشن‌ها فقط در صورتی که شما از آن استفاده کنید از اینترنت یا لوکیشن شما استفاده می‌کنند. همینطور شما می‌توانید این دسترسی را بطور کل برای اپلیکیشن‌های مورد نظرتان ببندید که می‌تواند به طول عمر باتری گوشی کمک کند.

2) بلوتوث و Wi-Fi گوشی را خاموش کنید

اگر بعد از خروج از خانه فراموش کردید که وای فای گوشی را خاموش کنید، گوشی شما به جستجو برای یافتن اینترنت ادامه می‌دهد که باعث کم شدن شارژ گوشی می‌شود. پس بهتر است Wi-Fi گوشی‌تان را در هر کجا که دسترسی به اینترنت وای‌فای نیست خاموش کنید. بعلاوه، اگر شما در جایی هستید که شبکه اینترنت همراه ضعیف است، تغییر شبکه اینترنت همراه به نسل‌های پایین‌تر مانند 3G یا 2G می‌تواند در ذخیره شارژ باتری به شما کمک کند.

3) نور صفحه را کم کنید

یکی از اصلی‌ترین مواردی که شارژ گوشی را خالی می‌کند صفحه نمایش گوشی است. مواقعی که استفاده‌ای از گوشی ندارید نور صفحه را کم کنید تا گوشی شما خنک‌تر بماند و شارژ بیشتری به شما بدهد. اگر صفحه نمایش گوشی شما OLED است، روشن کردن حالت Dark Mode کمک زیادی به ذخیره شارژ باتری می‌کند.

قیمت باتری گوشی

باتری‌ گوشی قرار نیست تا ابد عمر کند، اما شما می‌توانید با مراقبت و توجه، عمر باتری گوشی‌ را بالا ببرید. عمر بیشتر باتری‌های لیتیومی بعد از 2 سال استفاده به طرز چشمگیری کاهش پیدا می‌کند. اگر قصد خرید باتری گوشی را دارد می‌توانید با مراجعه به بخش لوازم جانبی موبایل در سایت آداک 24 ، قیمت باتری گوشی و نیز مشخصات باتری گوشی را مشاهده و بررسی نمایید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد