7 نکته که هنگام خرید اسپیکر بلوتوثی باید در نظر بگیرید

آداک 24 چهارشنبه 30 تیر 1400 - 13:00
7 نکته که هنگام خرید اسپیکر بلوتوثی باید در نظر بگیرید

دنیای تکنولوژی بی‌‌سیم روز به روز در حال پیشرفت و جایگزینی دستگاه‌‌های سیم دار است. در این میان اسپیکرهای بلوتوثی از محبوبیت زیادی در میان خریداران برخوردارند. اگر شما بدنبال خرید اسپیکر بلوتوثی هستید، ما به شما کمک می‌‌کنیم تا بهترین انتخاب را انجام دهید. گزینه‌‌های زیادی در بازار اسپیکرهای بلوتوثی وجود دارد اما شما باید چند مورد را هنگام خرید مد نظر داشته باشید.

.

1) قابل حمل بودن

بهترین اسپیکر قابل حمل

بعضی از اسپیکرهای بلوتوثی مثل JBL Go 2 تقریبا اندازه‌‌ی یک قالب صابون هستند، بعضی‌‌ها هم سنگین و درشت طراحی شدند تا مثل یک مجسمه‌‌ی زینتی توجه‌‌ها را به خودشان جلب کنند. اسپیکرهای مسافرتی مثل UE Wonderboom 2 اندازه‌‌ی مناسبی دارند و به راحتی در چمدان جا می‌‌شوند. هدف این نوع اسپیکرها ایجاد تعادل میان شدت و کیفیت صدای مناسب و قابل حمل بودن است.

بعنوان یک قانون کلی هر چقدر اندازه‌‌ی اسپیکر بلوتوثی بزرگتر باشد، صدای آن نیز قوی‌‌تر است. بعنوان مثال اسپیکر قدرتمند Audio Pro C10 یک درایور 13 سانتی‌‌متری میدبیس و یک آمپلی فایر 80 واتی دیجیتال رده‌‌ی D دارد. در قوی بودن بودن این اسپیکر شکی نیست اما حمل و جابه‌‌جایی این اسپیکر آسان نیست. اسپیکرهای بلوتوثی برای قابل حمل بودن نیاز به یک باطری داخلی دارند. عمر باطری این اسپیکرها تقریبا بین 6 تا 10 ساعت است، اما بعضی از آنها تا 24 ساعت هم دوام می‌‌آورند. یکی از اسپیکرهای قابل حمل محبوب، JBL Flip 5 می‌‌باشد که با هر بار شارژ تا 12 ساعت جوابگو است. 

اسپیکرهایی مثل JBL Charge 4 در قابل حمل بودن بی‌‌نظیر هستند و برای کمپینگ و سفرهای کوتاه بسیار کارآمد.

.

2) بلوتوث 4 یا 5؟

اسپیکر قابل حمل بلوتوث 5

اولین نسخه‌‌ی بلوتوث 20 سال پیش عرضه شد. این روزها، بیشتر اسپیکرهای بلوتوثی از نسخه‌‌ی 5 استفاده می‌‌کنند، شاید تفاوت زیادی در آنها نباشد اما می‌‌تواند کیفیت اسپیکر را به شدت تغییر دهد.

یک مسئله‌‌ی مهم در انتخاب اسپیکر بلوتوثی، بُرد بی‌‌سیم آنهاست که در بلوتوث 5 این بُرد به 120 متر می‌‌رسد در حالیکه نسخه‌‌ی 4.2 فقط تا 30 متر بُرد دارد. نسخه‌‌ی 5 سریع‌‌تر از نسخه‌‌ی 4 بوده و سرعت انتقالی بالغ بر 2 مگابیت بر ثانیه داشته و با دستگاه‌‌های هوشمند خانگی هم همگام است، از آن سو سرعت نسخه‌‌ی 4.1 تا 1 مگابیت بر ثانیه است.

در آخر، امروزه بیشتر گوشی‌‌های هوشمند مجهز به بلوتوث 5 هستند و با نسخه‌‌های قبلی بلوتوث هم همگام هستند. شما امکان اتصال چند دستگاه به یک اسپیکر را در بلوتوث 5 دارید که برای خانواده‌‌ها یا جمع دوستانه کاربردی است.

.

3) مقاومت در برابر نفوذ آب

اسپیکر قابل حمل ضد آب

از آنجایی که تجهیزات برقی رابطه‌‌ی خوبی با آب ندارند، شما نیازمند یک اسپیکر بلوتوثی ضد آب هستید. بعنوان مثال اسپیکر بلوتوثی Bose SoundLink Revolve دارای استاندارد IPX4 بوده و در برابر رطوبت و قطرات آب مقاوم است، این قابلیت اسپیکر Bose را برای آشپزخانه یا پیک‌‌نیک‌‌ها ایده‌‌آل می‌‌کند.

اسپیکرهایی مانند JBL Xtreme 2 که دارای استاندارد IPX7 هستند، مقاومت بیشتری در برابر آب دارند. این موضوع برای اسپیکرهای با استاندارد IP67 هم صدق می‌‌کند با این تفاوت که این اسپیکرها در برابر گرد و غبار هم مقاوم‌‌اند.

اگر به دنبال اسپیکری هستید که بتوانید آن را به استخر ببرید، دنبال استاندارد IP68 باشید. از لحاظ تئوری، این اسپیکرها توانایی پخش موسیقی در عمق 1.5 متر تا 30 دقیقه را دارند.

اگر قصد دارید اسپیکرتان را به ساحل و دریای آزاد ببرید، بهتر است قابلیت شناور بودن آن را هم بررسی کنید، مثل UE Wonderboom 2، که اگر آن را داخل دریا انداختید نگرانی‌‌ای بابت غرق شدن آن ندارید.

.

4) هوشمند بودن

اسپیکر قابل حمل هوشمند

بیشتر اسپیکرهای هوشمند قابلیت پخش آنلاین موسیقی را دارند. اسپیکرهای هوشمند امکان دسترسی به دستیارهای صوتی مانند Amazon Alexa، Google Assistant و Siri را دارند.

دستیار صوتی Amazon Alexa برای سری اسپیکرهای شرکت Echo در دسترس است، Google سری اسپیکرهای هوشمند خود به نام Home را دارد و Apple هم اسپیکر قدرتمند HomePod.

شما همینطور شاهد این موضوع خواهید بود که بسیاری از اسپیکرهای بلوتوثی میکروفون نیز جهت برقراری تماس و اجرای دستورات صوتی دارند. بعنوان مثال اسپیکر قابل حمل JBL Link Portable یک اسپیکر قدرتمند است که به تکنولوژی-های هوشمند Google مجهز می‌‌باشد. در بخش بالایی این اسپیکر، شما یک دکمه‌‌ی مخصوص برای دستیار صوتی گوگل دارید، دکمه را بیشتر از 2 ثانیه نگه دارید تا دستیار صوتی گوگل برای شما فعال شود.

اسپیکرهای هوشمند آمازون، که با نام Echo عرضه می‌‌شوند بیشتر برای استفاده‌‌ی خانگی طراحی شده‌‌اند و نیازمند اتصال به برق است، اما اگر قابل حمل بودن برای شما اهمیت چندانی ندارد، Amazon Echo Dot with Clock یکی از هوشمندترین و مقرون به صرفه‌‌ترین اسپیکرهای بلوتوثی بازار است.

اگر شما اسپیکر هوشمندی می‌‌خواهید که همیشه همراه شما باشد، Ultimate Ears Megablast که یکی از بلندترین اسپیکرهای بلوتوثی قابل حمل است، می‌‌تواند انتخاب خوبی برای شما باشد. با پشتیبانی از دستیار صوتی Alexa شما می‌‌‌توانید جواب سوال‌‌های خود را بگیرید و به موسیقی‌‌های مورد علاقه خود گوش دهید.

.

5) سیستم صوتی مولتی روم

اسپیکر قابل حمل مولتی روم

گاهی اوقات فقط یک اسپیکر کافی نیست. خوشبختانه، تکنولوژی‌‌های بی‌‌سیم مانند بلوتوث و وای‌‌فای قابلیت «مولتی روم» را در بسیاری از اسپیکرها قرار داده‌‌اند. بنابراین اگر به دنبال اتصال چندین اسپیکر به یکدیگر برای صدای قوی‌‌تر هستید، این چیزی است که باید بدانید...

بعضی از اسپیکرهای بلوتوثی، علاوه بر بلوتوث از وای‌‌فای هم پشتیبانی می‌‌کنند و این اسپیکرها اغلب می‌‌توانند به سیستم صوتی مولتی روم متصل شوند.

بعنوان مثال اسپیکر Apple HomePod که یکی از خوش‌‌صدا‌‌ترین اسپیکرهای بازار است، علاوه بر قابلیت مولتی روم از دستیار صوتی Siri هم پشتیبانی می‌‌کند. این اسپیکر همینطور از Apple AirPlay 2 هم بهره‌‌مند است که با استفاده از آن می‌‌توانید بصورت آنلاین به موسیقی، پادکست یا رادیو گوش دهید. و اگر عضو Apple Music هستید، به Siri بگویید که چه چیزی را در کدام اتاق پخش کند. اسپیکرهای بلوتوثی دیگر از Google Chromecast پشتیبانی می‌‌کنند که امکان اتصال به چند اسپیکر را برای شما فراهم می‌‌کند.

نمونه‌‌هایی از اسپیکرهای بلوتوثی خوش‌‌صدا با قابلیت مولتی روم عبارتند از: Bluesound Pulse Flex 2i ، Harmon Kardon Citation ، B&W Formation Wedge ، AudioPro Addon C10 ، Apple HomePod و Denon HEOS 7 HS2.

اگر بدنبال نمونه‌‌ای ارزان‌‌تر با قابلیت مولتی روم می‌‌گردید، JBL Flip 5 می‌‌تواند گزینه‌‌ی خوبی باشد. قابلیت PartyBoost این اسپیکر، امکان اتصال به 2 اسپیکر یا بیشتر از طریق بلوتوث را می‌‌دهد. مزیتی که استفاده از بلوتوث در مقایسه با وای‌‌فای دارد، آن است که شما نیاز به اتصال اینترنت ندارید، سیستم شما حتی اگر اینترنت هم قطع شود کار می‌‌‌‌کند که اگر شما اینترنت ضعیف یا ناپایدار دارید برایتان کاربردی است.

.

6) ورودی aux

اسپیکر قابل حمل جی بی ال

بعضی از اسپیکرهای بلوتوثی مجهز به سوکت aux می‌‌باشند که امکان اتصال با سیم را به شما می‌‌دهد. این قابلیت به چند دلیل می‌‌تواند کاربردی باشد. اولاً، شما دیگر متکی به اتصال بی‌‌سیم بلوتوثی نیستید. اسپیکرهای بلوتوثی قدیمی بُرد محدودی بین 10 تا 30 متر دارند که این مشکل در صورت استفاده از سیم حل می‌‌شود.

دوماً ورودی aux امکان اتصال دستگاه‌‌های قدیمی مثل واکمن، سی‌‌دی پلیر یا حتی گوشی‌‌های قدیمی با جک 3.5 میلی‌‌‌‌‌متری را هم فراهم می‌‌کند. با این روش شما حتی تلویزیون‌‌تان را هم می‌‌توانید به این اسپیکر وصل کنید.

اگر اسپیکری مثل JBL Charge 4 یا AudioPro Addon C3 با ورودی aux را انتخاب کنید، بهترین اسپیکر را خواهید داشت که امکان اتصال سیمی و بی‌‌سیم را برای شما فراهم می‌‌کند.

.

7) پشتیبانی از aptX HD

اسپیکر قابل حمل کدک aptX HD

اگر کیفیت صدا برای شما مهم است، اسپیکر بلوتوثی که از کدک aptX HD پشتیبانی کند، انتخاب خوبی می‌‌تواند باشد. امروزه، اکثر اسپیکرهای بلوتوثی از کدک aptX پشتیبانی می‌‌کنند که موسیقی را با شفافیت تمام پخش می‌‌کنند.

اسپیکر بلوتوثی Blusound Pulse Mini 2i از کدک aptX HD برای پخش صدای با کیفیت استفاده می‌‌کند. شما در این اسپیکر به لطف قابلیت bi-directional Bluetooth می‌‌توانید همزمان موسیقی را در اسپیکر و هدفون بلوتوثی‌‌تان گوش کنید.

اگر از نظر هزینه مشکلی ندارید، اسپیکر B&W Formation Duo که به کدک aptX HD هم مجهز است انتخابی عالی برای شماست. البته شما برای پخش با کدک aptX HD نیاز به تلفن همراهی دارید که از این قابلیت پشتیبانی کند. شرکت اپل تا کنون تصمیمی برای پشتیبانی از این کدک نداشته اما تعدادی از گوشی‌‌های هوشمند اندرویدی رده بالا مثل OnePlus 8 Pro از کدک aptX HD پشتیبانی می‌‌کنند. در یک کلام، اگر صدایی با کیفیت و شفاف از اسپیکر بلوتوثی خود می‌‌خواهید، به دنبال اسپیکری با قابلیت پشتیبانی از کدک aptX HD بروید.

منبع: whathifi

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد