نکاتی که باید در هنگام خرید یک هدفون به آن ها توجه کنید

آداک 24 جمعه 10 اردیبهشت 1400 - 11:00
نکاتی که باید در هنگام خرید یک هدفون به آن ها توجه کنید

 

آیا نمی‌دانید بین هزاران محصول موجود، کدام هدفون برای شما مناسب است؟ ما در این مقاله نکات اساسی را که در هنگام خرید هدفون باید به آنها توجه کنید، در اختیار شما قرار می‌دهیم. با خواندن این مقاله می‌توانید بهترین هدفون را با توجه به بودجه خود انتخاب کنید.

راهنمای خرید یک هدفون خوب

 

اگر به تازگی قصد خرید یک هدفون جدید را داشته‌اید، قطعاً می‌دانید که وجود مدل‌های گسترده که با قیمت‌های مختلف در بازار موجود هستند، انتخاب را به کاری تقریباً غیرممکن تبدیل کرده‌ است. علاوه بر این، نکات بسیاری در هنگام خرید یک هدفون جدید وجود دارد که شاید متوجه آنها نباشید.

بازار محصولات صوتی مملو از برندهای مختلف است، بعضی از این آنها قدیمی بوده و سال‌ها است نام خود را به عنوان یک برند معروف، تثبیت کرده‌اند، و بسیار دیگر، برندهای جدیدی هستند که با ارائه محصولات باکیفیت و با قیمت مناسب، سهم مهمی از بازار را به دست آورده‌اند. نام‌های مطرح این صنعت را برندهایی از جمله سونی، جبرا، AKG ،Harman Kardon، سنهایزر، Bose ،Audio Technica ،Skullcandy ،Bang & Olufsen و ... تشکیل می‌دهند. در سوی دیگر، برندهای جدید از جمله Noise، Boat، شیائومی، وان پلاس، آنر، pTrone و Realme را داریم که محصولات خود را با قیمت اقتصادی و مناسب در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهند.

اگر این تنوع برند و محصولات متعدد، شما را دچار سردرگمی کرده و نمی‌دانید کدام هدفون برای شما مناسب است، خواندن این مقاله به شما کمک زیادی خواهد کرد. 

راهنمای خرید هدفون

 

در هنگام خرید هدفون چه مواردی را باید در نظر بگیریم؟ 

نوع هدفون

بعد از این که بودجه خود را مشخص کردید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که بدانید چه نوع هدفونی مد نظر شما است. به طور کلی، هدفون‌ها در سه دسته‌بندی کلی قرار می‌گیرند که شامل این موارد است: In-ear (هدفون‌هایی که به صورت کامل درون گوشی قرار می‌گیرند)، On-ear (هدفون‌هایی که روی گوشی قرار می‌گیرند، اما به طور کامل گوش را نمی‌پوشانند) و Over-ear (هدفون‌هایی که روی سر قرار گرفته و به طور کامل گوش را پوشش می‌دهند). 

 

هدفون‌های in-Ear

هدفون‌های in-Ear

این هدفون‌ها که با نام ایرفون، یا ایرباد هم شناخته می‌شوند، قابل حمل‌ترین نوع هدفون بوده و درون کانال گوش شما قرار می‌گیرند. این هدفون‌ها دارای انواع مختلفی هستند، از جمله هدفون‌های یکبار مصرفی که در هواپیما به شما می‌دهند، هدفون‌هایی که شرکت‌ها در جعبه گوشی خود قرار می‌دهند، و حتی هدفون‌های رده‌بالا که کیفیت بسیار بالایی داشته و با هدفون‌های روگوشی رقابت می‌کنند. بعضی از این هدفون‌ها، به خصوص هدفون‌های ورزشی، با گیره یا پره‌هایی همراه هستند که باعث می‌شود هدفون بهتر درون گوش کیپ شود.

مزایا:

سبک و کوچک

حذف نویز عالی

سازگار با سبک زندگی فعال

معایب:

گره خوردن سیم

امکان گم‌ شدن

کیفیت صدا با توجه به اندازه این هدفون‌ها معمولاً ضعیف‌تر از هدفون‌های دیگر است

 

هدفون‌های On-Ear

هدفون‌های On-Ear

هدفون‌های on-ear هدفون‌هایی هستند که روی سر شما قرار می‌گیرند، اما گوش شما به صورت کامل درون هدفون قرار نمی‌گیرد. هدبند این هدفون معمولاً در بالا یا پشت سر شما قرار می‌گیرد. این هدفون‌ها معمولاً از هدفون‌های over-ear سبک‌تر و کوچک‌تر بوده و در انواع پشت-باز و پشت-بسته موجود هستند. در مقایسه با هدفون‌های over-ear، صدای محیط اطراف در هدفون‌های on-ear بیشتر به گوش می‌رسد.

مزایا:

نسبتاً کوچک

نسبت به هدفون‌های over-ear کمتر باعث گرم شدن گوش می‌شود

معایب:

حذف نویز نه چندان قوی

ممکن است استفاده از آن راحت نباشد (به علت اعمال فشار زیاد روی گوش)

نشت صدا

باس ضعیف‌تر از هدفون‌های over-ear

 

هدفون‌های over-ear

هدفون‌های over-ear

این هدفون‌ها به طور کامل گوش شما را فرا می‌گیرند. این هدفون‌ها نسبت به دو نوع دیگر بسیار بزرگ‌تر بوده و در دو نوع پشت‌-بسته و پشت-باز موجود هستند. هدفون‌های over-ear معمولاً راحت‌ترین نوع هدفون بوده و نوع پشت-بسته آن، ایزوله‌سازی آکوستیک صدا را به طبیعی‌ترین شکل آن ارائه می‌دهد.

مزایا:

معمولاً کیفیت صدای فوق‌العاده‌ای دارند + راحت‌ترین نوع هدفون هستند

حجم صدای بیشتر

ایزوله‌سازی و حذف نویز عالی

بیشترین پتانسیل برای ارائه باس و صدای فوق‌العاده

معایب:

حمل و نقل نه چندان آسان

گرم شدن گوش، معمولاً گران‌تر از سایر انواع هدفون

 

پشت-باز یا پشت-بسته

هدفون پشت-باز یا پشت-بسته

هدفون‌های پشت-بسته فاقد هرگونه حفره و سوراخ بوده و صدا را درون هدفون حفظ کرده و سر و صدای محیطی را حذف می‌کنند. این موضوع، به خصوص در مقایسه با هدفون‌های پشت-باز ممکن است باعث شود صدای موسیقی کمی غیرطبیعی به نظر برسد، البته غلظت باس در این هدفون‌ها نسبت به نمونه‌های دیگر بهتر است. به هر حال، از آنجایی که این هدفون‌ها به بهترین شکل صدای محیط را حذف می‌کنند، بهترین گزینه برای گوش دادن به موسیقی در جاهایی از جمله دفتر کار، هواپیما و مکان‌های عمومی محسوب می‌شوند. این هدفون‌ها در استودیوهای ضبط و میکس آهنگ نیز بهترین انتخاب هستند.

هدفون‌های پشت-ی‌باز شفافیت آکوستیک بیشتری داشته و معمولاً صدای بیرون را به کاربر منتقل می‌کنند. در این هدفون‌ها هوا به داخل هدفون منتقل شده و از افزایش فشار جلوگیری می‌کند. بسیاری از هدفون‌های گران‌قیمت، از این تکنولوژی استفاده کرده تا صدای طبیعی‌تری را ارائه دهند، البته اگر در سکوت کامل از این هدفون استفاده نکنید، جذابیت آنها به صورت کامل از بین می‌رود. چرا که این هدفون‌ها صدای بیرون را منتقل کرده و باعث حواس پرتی می‌شوند، همچنین به علت نشت صدا، اطرافیان شما نیز به صورت کامل صدای آهنگتان را خواهند شنید.

خلاصه بگوییم، هدفون‌های پشت-باز صدای طبیعی‌تری ارائه داده و هدفون‌های پشت-بسته برای استفاده در محیط‌های عمومی و شلوغ بهتر هستند.

 

سیمی یا بی‌سیم

هدفون سیمی یا بی‌سیم

در سالهای اخیر، هدفون‌های بی‌سیم محبوبیت بسیاری پیدا کرده‌اند و از سال 2016 و معرفی Airpods از سوی اپل، هدفون‌های واقعاً بیسیم (true wireless) بیش از همیشه محبوب شده و این روزها تمام شرکتها سعی بر کسب بیشترین سهم از این بازار را دارند. 

 

هدفون‌های سیمی

هدفون‌های in-ear, on-ear و over-ear همگی در انواع سیمی و بیسیم وجود دارند. شیفتگان موسیقی روی کیفیت هدفون‌های سیمی قسم می‌خورند. این هدفون‌ها صدا را از طریق آنالوگ منتقل می‌کنند و در نتیجه اطلاعات بیشتری را نسبت به هدفون‌های بلوتوث منتقل می‌کنند. فرمت‌های بدون افت کیفیت از جمله FLAC روی هدفون‌های سیمی بهتر پخش می‌شود. هر چند که تکنولوژی بلوتوث هم روزبه‌روز در حال پیشرفت بوده و فاصله را کم کرده است.

هدفون‌های سیمی فاقد لگ و تأخیر بوده و نیازی به شارژ مجدد ندارند. البته وجود سیم ممکن است مشکل‌ساز باشد، چرا که در بسیاری از موارد سیم‌ها گره خورده و باز کردن آنها زمان‌گیر است. 

 

هدفون‌های بی‌سیم

هدفون‌های بی‌سیم روزبه‌روز محبوب‌تر شده و با حذف تدریجی جک 3.5 میلیمتری از گوشی‌های موبایل، در حال تبدیل شدن به یک استاندارد در بازار محصولات صوتی هستند. در این هدفون‌ها بری اتصال نیاز به کابل نیست و تنها سیمی که وجود دارد، سیمی است که دو گوشی هدفون را به هم وصل کرده یا درون هدبند قرار دارد. هدفون‌های بی‌سیم جدید با کدک‌هایی از جمله AAC و AptX همراه بوده که عملکرد آنها را بهبود بخشیده و میزان تأخیر را کاهش می‌دهد. مشکل عمده این هدفون‌ها، قیمت بیشتر آن نسبت به هدفون‌های سیمی است. مشکل دیگر وجود باتری و نیاز به شارژ کردن آنها است. هدفون‌های بی‌سیم معمولاً بین 15 تا 30 ساعت و ایرفون‌های بی‌سیم بین 6 تا 18 ساعت دوام دارند.

 

هدفون‌های واقعاً بی‌سیم (TWS)

نوع جدیدی از هدفون‌ها که امروزه محبوبیت بسیار دارد، هدفون TWS است که درون یک کیس قرار گرفته و هیچ سیم و کابلی در آن وجود ندارد. این کیس وظیفه شارژر را نیز بر عهده دارد. بیشتر این هدفون‌ها عمر باتری فوق‌العاده‌ای داشته و تا 6 ساعت دوام دارند، به علاوه می‌توانید 2 الی 3 بار آنها را با کیس موجود شارژ کنید. مشکل اصلی این نوع هدفون این است که به راحتی ممکن است آن را گم کنید.

 

آمپدانس

یک نکته بسیار مهم، هماهنگی آمپدانس هدفون با دستگاه پخش کننده است. در اینجا نمی‌خواهیم به توضیحات تخصصی و فنی درباره این که آمپدانس چیست بپردازیم، فقط کافی است بدانید بیشتر هدفون‌هایی که آپدانس پایینی دارند (16 تا 32 اهم) به قدرت کمتری برای پخش سطوح بالای صدا نیاز دارند. این یعنی هدفون‌های دارای آمپدانس پایین، با پخش‌کننده‌ها قابل حمل مثل گوشی‌ها و MP3 Playerها که خروجی و آمپلی‌فایر ضعیف‌تری دارند، سازگارترند. از سوی دیگر، هدفون‌های دارای آمپدانس بالا، به قدرت و انرژی بیشتری نیاز دارند، یعنی مثلاً هدفونی که دارای آمپدانس 250 اهم است، به یک منبع انرژی مجزا (مثلاً یک آمپلی‌فایر خارجی) برای تأمین انرژی و قدرت نیاز دارند. پس این نکته را هنگام خرید داشته باشید. همچنین هدفون‌های دارای آمپدانس پایین هنگام اتصال به آمپلی‌فایرهای قدرتمند به مشکل برخورده و توانایی پخش صداهای بلند را ندارند. 

 

حساسیت

اگر بلندی صدای هدفون برای شما اهمیت زیادی دارد، باید به حساسیت هدفون توجه کنید. حساسیت یک هدفون، بلندی صدای آن را تعیین می‌کند. معمولاً هدفون‌ها دارای حساسیتی بین 96-110 دسیبل هستند. حساسیت کمتر از 85 دسیبل کافی نبوده و بهتر است از آن صرف نظر کنید، حساسیت بیشتر از 110 دسیبل نیز ممکن است به گوش شما آسیب برساند. 

 

درایورها

درایورهای هدفون

درایور یا باند، چیزی است که سیگنال‌های الکتریکی را به امواج صدا تبدیل می‌کند. عموماً هر چه درایور بزرگ‌تر باشد، بلندی و کیفیت صدا نیز بهتر است.به طور کلی، تکنولوژی درایورها دو دسته را شامل می‌شود: آرماتور بالانس و دینامیک. درایورهای آرماتور بالانس معمولاً به گونه‌ای تنظیم شده‌اند که در یک رنج فرکانس مشخص، صدای خوبی را ارائه دهند. این درایورها به دلیل نداشتن حفره، ایزوله‌سازی بهتری را به همراه دارند. با این حال، کیفیت باس در درایورهای دینامیک بالاتر است. درایورهای دینامیک همچنین ارزان‌تر و بادوام‌تر نیز هستند. 

 

راحتی و هماهنگی با گوش

وقتی که می‌خواهید چندین ساعت از هدفون استفاده کنید، بهتر است هدفون شما راحت باشد. معمولاً هدفون‌های over-ear نسبت به انواع دیگر، راحت‌تر هستند. اما در هنگام خرید این نوع هدفون‌ها نیز باید مواردی را در نظر بگیرید. دقت کنید که هدبند هدفون خیلی محکم نبوده و به سر شما فشار نیاورد، معمولاً هدفون‌های دارای فوم در بخش هدبند، راحت‌تر از نمونه‌های دیگر هستند. همچنین توجه کنید که کاپ هدفون‌ها نرم و راحت باشد. کاپ‌های مجهز به Memory foam بهترین گزینه هستند، چرا که فوم این هدفون‌ها در طول استفاده شما، شکل گوش شما را به خود می‌گیرد. روکش کاپ‌ها معمولاً از چرم یا پارچه مشبک است. روکش چرمی راحت‌تر است، اما در استفاده طولانی‌مدت گرم شده و ممکن است باعث ناراحتی شما شود، در نتیجه به نظر ما روکش‌های مشبک انتخاب بهتری هستند. البته این نوع روکش در زمینه ایزوله‌سازی و نشت صدا عملکرد خوبی ندارد.

در هدفون‌های in-ear، بهترین گزینه هدفون‌های دارای سری فوم هستند. با این حال، سری‌های پلاستیکی نیز در صورت انتخاب اندازه مناسب، عملکرد قابل قبولی دارند. بسیاری از سازندگان، سری‌هایی با اندازه‌های مختلف درون جعبه هدفون خود قرار داده تا به خوبی با گوش همه افراد هماهنگ باشد. 

 

پروفایل صدا

پروفایل صدای هدفون

در هنگام خرید هدفون، پروفایل صدایی را که از آن لذت می‌برید در نظر داشته باشد. به طور کلی، پروفایل‌های صدا در سه دسته‌بندی کلی قرار می‌گیرند: گرم، خنثی و درخشان. پروفایل خنثی بهترین گزینه است، چرا که هر صدا را دقیقاً به همان شکلی که ضبط شده پخش می‌کند. با این حال هدفون‌های دارای این پروفایل به شدت کم‌یاب بوده و قیمت بالایی دارند.

اکثر سازندگان ادعا می‌کنند که هدفون‌های آنها دارای پروفایل خنثی است، اما معمولاً اینگونه نبوده و به سمت صدای گرم یا درخشان تمایل دارد. هدفون‌های دارای صدای گرم، روی فرکانس‌های باس تمرکز داشته و صدای باس و خواننده در آنها غالب است. این هدفون‌ها محبوبیت بالایی داشته و اکثر افراد صدای آن‌ها را می‌پسندند، البته دقت کنید که بعضی در بعضی از این هدفون‌ها، باس بیش از اندازه قوی بوده و کیفیت موسیقی را پایین می‌آورد. هدفون‌های دارای صدای درخشان، روی صداهای تربل و فرکانس بالا تمرکز دارند. این نوع هدفون‌ها برای کاربران عادی مناسب نبوده و اگر صدا بیش از اندازه درخشان باشد، باعث جیغ شدن آهنگ و خستگی گوش پس از مدتی استفاده می‌گردد. 

 

حذف نویز فعال یا منفعل

تکنولوژی حذف نویز فعال (ANC) این روزها به استانداردی رایج در هدفون‌های رده‌بالا تبدیل شده و بیشتر افراد از آن استقبال می‌کنند. این تکنولوژی به وسیله میکروفون‌های موجود در هدفون، صدای محیط را بررسی کرده و صدایی مخالف با آن را تولید می‌کند که باعث حذف کامل صدای محیط می‌شود و در نتیجه کاربر کاملاً در صدای آهنگ غوطه‌ور خواهد شد. البته برخی از افراد این تکنولوژی را نپسندیده و معتقدند به دلیل افزایش فشار، هدفون‌های دارای ANC باعث سردرد و آسیب به شنوایی کاربران می‌شود. این تکنولوژی مصرف باتری بسیار بیشتری نیز دارد. با این حال اگر مدام در مکان‌های عمومی و شلوغ رفت‌وآمد دارید، هدفون‌های ANC می‌توانند انتخابی ایده‌آل برای شما باشند.

پس اگر این میزان از ایزوله‌سازی برایتان مهم است، هدفون دارای ANC تهیه کنید، در غیر این صورت، هدفون‌های معمولی برای شما مناسب بوده و همچنین ارزان‌تر هم هستند. 

 

چه مواردی در هنگام خرید هدفون مهم نیست؟

 

پاسخ فرکانس

پاسخ فرکانس به شما می‌گوید که هدفون توانایی تولید چه بازه‌ای از صداها را دارد. واحد اندازه‌گیری این بازه بر اساس هرتز بوده و معمولاً در تمام هدفون ها بین 20 تا 20000 هرتز است. چرا؟ چون گوش انسان تنها توانایی تشخیص صداهای موجود در این بازه را دارد. برخی شرکت‌ها برای تبلیغ محصول خود، این بازه را گسترده‌تر اعلام می‌کنند، مثلاً از 15 تا 25000 هرتز، شاید این موضوع باعث شود پایین‌ترین یا بالاترین جای صدا، اندکی بهتر پخش شود، اما در عمل تفاوت چندانی در کیفیت و بلندی صدا ایجاد نخواهد شد. پس بازه پاسخ فرکانس بیشتر، اهمیت چندانی ندارد، چرا که گوش شما اصلاً توانایی شنیدن این صداها را ندارد.

 

ظاهر و زیبایی

این آخرین چیزی است که در هنگام خرید هدفون باید برایتان مهم باشد. به خصوص هدفون‌های over-ear که با محدودیت‌های خاصی در این زمینه مواجه هستند. مثلاً طراحی خاص یک محصول، ممکن است باعث این شود که امکان تا کردن آن وجود نداشته باشد و برای حمل آن مجبور شوید از کیس بزرگ‌تری استفاده کنید. زیبایی محصول تنها تا حدی اهمیت دارد که راحتی، کیفیت و سایر موارد کلیدی آن را تحت تأثیر قرار ندهد. 

 

 

منبع: Digit

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد