گوشی پیکسل 6 با پردازنده اختصاصی گوگل

آداک 24 دوشنبه 16 فروردین 1400 - 11:00
گوشی پیکسل 6 با پردازنده اختصاصی گوگل

 

به نظر می‌رسد گوگل قصد دارد همکاری با کوالکام را خاتمه داده تا بتواند پشتیبانی نرم‌افزاری طولانی‌تری از گوشی‌های موبایل خود داشته باشد.

 ظاهراً شایعات مربوط به چیپست اختصاصی گوگل صحت دارند. وبسایت 9to5Google شایعات یک سال گذشته در این‌باره را تأیید و اعلام نموده که گوشی پیکسل 6، به جای استفاده از چیپست کوالکام، از چیپست WhiteChapel اختصاصی گوگل بهره خواهد برد.

این گزارش اعلام کرده که گوگل این چیپ را GS101 نامیده که حروف GS در آن به Google Silicone اشاره دارد. همچنین انتظار می‌رود این چیپ حداقل در دو مدل جدید در حال توسعه، که احتمالاً یکی از آنها پیکسل 6 و دیگری پیکسل 5a 5G نام دارد، به کار گرفته شود. بر اساس اطلاعات موجود، رد پای شرکت سامسونگ هم در توسعه این چیپست مشاهده شده و به نظر می‌رسد گوگل قصد دارد چیپ جدید خود را با همکاری سامسونگ و بر اساس فناوری 5 نانومتری این شرکت تولید کند. در نتیجه این چیپست شباهت‌هایی نیز با چیپست اگزینوس سامسونگ خواهد داشت.

وبسایت XDA نیز در توضیح بیشتر در این‌باره اشاره کرده که: طبق اطلاعات موجود، به نظر می‌رسد که این چیپست ساختاری سه خوشه‌ای داشته و از یک TPU (واحد پردازش تنسور) بهره خواهد برد. گوگل پیکسل‌های بعدی را محصولاتی معرفی کرده که در آن‌ها نیاز به هیچ دلهره و نگرانی‌ای نیست، که به نظر می‌رسد این موضوع اشاره به چیپ امنیتی Titan M در این گوشی‌ها داشته باشد. طراحی سه خوشه‌ای، چیزی مشابه با طرحی است که کوالکام در اسنپدراگون 888 به کار بسته است، یعنی یک هسته بزرگ برای کارهای سنگین و پیچیده، سه هسته متوسط برای کارهای معمولی،  4 هسته کوچک برای رسیدگی به فرآیندهای پس‌زمینه استفاده خواهند شد.

Pixel 6 احتمالاً در سه‌ماهه چهارم 2021 معرفی خواهد شد و طبق روال هر ساله، انتظار می‌رود مشخصات این گوشی به طور گسترده پیش از معرفی در سطح اینترنت منتشر گردد. در نتیجه اطمینان داریم که در طی روزهای آتی، اطلاعات بیشتری در این‌باره به دست خواهد آمد.

گوگل اینساید

انتظارات معقول از چیپست WhiteChapel

شاید بسیاری از افراد از الان ذوق‌زده شده و خبرهایی از جمله «گوگل حالا دیگر به صورت مستقیم با اپل رقابت می‌کند» را منتشر کنند، اما فراموش نکنیم که اپل یک شرکت سخت‌افزاری 2 تریلیون دلاری است و آیفون مهمترین محصول این شرکت است، در حالی که گوگل یک شرکت نرم‌افزاری بوده و تولید سخت‌افزار، بخش کوچکی از فعالیت آن را تشکیل می‌دهد. مسلماً با تولید چیپ اختصاصی، گوگل کنترل بیشتری روی محصولات خود خواهد داشت، اما باید سطح انتظارات خود را از این چیپست، در سطح معقولی نگه داریم.

گوگل تا کنون چندین چیپ مختلف تولید کرده که نمی‌توان هیچ کدام را محصولاتی انقلابی و پیشرو توصیف نمود:

- هسته بصری پیکسل، چیپستی است که گوگل در پیکسل 2 و 3 برای پردازش HDR به گوشی خود اضافه کرد بود، که البته در پیکسل 3a بدون وجود این چیپ موفق شد نتایجی مشابه را به دست آورد.

- هسته عصبی پیکسل که در پیکسل 4 برای بهبود عملکرد هوش مصنوعی در تشخیص صدا و عملکرد دوربین به کار رفته بود که آن هم در پیکسل 5 کنار گذاشته شد.

- چیپ ژست‌های حرکتی Project Soli که قرار بود حرکات و اشارات دست را در حد میلی‌متری تشخیص دهد، اما در زمان عرضه این چیپ تنها توانایی تشخیص تکان‌ها و حرکات بزرگ دست را داشته که باز هم در پیکسل 5 کنار گذاشته شد.

مهمترین مزیت وجود چیپست اختصاصی، امکان ارائه به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری به مدت طولانی‌تر خواهد بود. کوالکام پس از 3 سال به صورت کامل چیپ‌های خود را رها می‌کند و به همین دلیل، ارائه آپدیت‌های جدید برای گوشی‌های مجهز به این چیپ‌ها دشوار خواهد بود، اما با وجود چیپست اختصاصی، این مانع از سر راه برداشته شده و گوگل نیز می‌تواند همانند اپل تا 5 سال گوشی‌های خود را آپدیت کند.

گوشی گوگل مدل پیکسل 6

رقابت در بازار چیپست‌ها دشوار است

در طی سالهای گذشته، بسیاری از شرکت‌ها قصد تولید چیپ اختصاصی خود را داشته‌اند، سامسونگ با سری اگزینوس، هوآوی با سری HiSilicon و حتی شیائومی نیز با تولید چیپ Surge S1 سعی کرده‌اند در این راه گام بردارند و البته هیچ کدام مشکل خاصی برای کوالکام ایجاد نکرده‌اند. به جز هوآوی، تمام این شرکت‌ها در محصولات خود از چیپست‌های کوالکام استفاده می‌کنند و از آنجایی که تمامی چیپست‌ها، طبق معماری ARM ساخته می‌شوند، تفاوت چندانی بین آنها وجود ندارد.

باید ببینیم که گوگل در بخش گرافیک چه مسیری را در پیش خواهد گرفت. چرا که چیپست‌های گرافیکی تنوع چندانی نداشته و انتخاب‌ها محدود است، کوالکام به خط تولید اختصاصی Adreno مجهز است و سامسونگ هم با AMD برای این کار قرارداد بسته، گوگل یا مجبور است که از چیپ‌های فعلی Mali استفاده کند (که از نظر عملکرد هرگز توانایی رقابت با کوالکام را ندارند) و یا اینکه به دنبال راهکاری دیگر باشد.

مشکل دیگر، قرار دادن مودم 5جی درون چیپست است. اپل موفق شده با این مودم را در چیپ اختصاصی خود تعبیه کند، اما با توجه به اینکه گوگل در حال حاضر دارای Modem IP اختصاصی نیست، باید ببینیم که این مشکل را چگونه حل خواهد کرد.

سامسونگ، اپل و کوالکام، برای رسیدن به جایگاه کنونی خود، شرکت‌های مختلفی را خریده و همکاری‌های متعددی را امضاء کرده‌اند، با توجه به اینکه در توسعه چیپست گوگل، شاهد چنین اقداماتی نبوده‌ایم، مشخص نیست که آینده این پروژه چگونه رقم خواهد خورد.

  

منبع: arsTECHNICA

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد