هنگام خرید قهوه ‌ساز به چه نکاتی توجه کنیم؟

آداک 24 یکشنبه 15 فروردین 1400 - 14:00
هنگام خرید قهوه ‌ساز به چه نکاتی توجه کنیم؟

 

بسیاری از افراد در سراسر جهان روز خود را با قهوه شروع می‌کنند. قهوه خواب‌آلودگی و کسالت اول صبح را از بین برده و به افراد کمک می‌کند روزی سازنده و مفید داشته باشند.

قهوه در بین مردم به قدری رواج یافته که بسیاری از افراد انتظار دارند در اداره یا منزل دوستان و آشنایان خود، با قهوه از آنها پذیرایی شود. دستگاه‌های قهوه‌ساز هم یکی از رایج‌ترین لوازم سرو و پذیرایی موجود در منزل افراد هستند.

از عاشقان قهوه گرفته تا افرادی که چند وقت یک بار برای انرژی گرفتن یک فنجان قهوه می‌نوشند، تقریباً همه می‌دانند که وجود یک دستگاه قهوه‌ساز در خانه لازم است. اما با وجود کافه‌ها و کافی‌شاپ‌های متعدد در شهرها، شاید بعضی از افراد از مزایای داشتن یک قهوه‌ساز خانگی آگاه نباشند.

نکات کلیدی برای خرید قهوه ساز 

 

مزایای داشتن دستگاه قهوه‌ساز

داشتن یک دستگاه‌ قهوه‌ساز، هم از نظر هزینه و هم از نظر تغییراتی که در زندگی شما ایجاد می‌کند، مزایای بسیاری دارد:

1- صرفه‌جویی در میزان هزینه، تا حد زیادی به میزان علاقه شما به قهوه بستگی دارد. اما به طور کلی اگر روزانه یک فنجان قهوه می‌نوشید، درست کردن قهوه در خانه تقریباً 2-3 دلار برایتان ارزان‌تر خواهد بود، یعنی در طول یک سال بیش از هزار دلار هزینه کمتر.

2- وقتی که نخواهید هر بار برای نوشیدن قهوه به کافه بروید، هم در زمان و هم در مصرف بنزین صرفه‌جویی خواهید کرد.

3- شما در خانه می‌توانید هر نوع قهوه‌ای را که دوست دارید به بهترین شکل درست کنید.

4- با داشتن قهوه‌ساز، هر روز صبح بوی خوش قهوه آشپزخانه شما را پر خواهد کرد.

با داشتن دستگاه قهوه‌ساز می‌توانید با سرعت بیشتری قهوه مورد علاقه خود را درست کنید و هر بار، دقیقاً همان عطر و طعم مورد نظر خود را داشته باشید. همچنین از هر زاویه‌ای به قضیه نگاه کنید، اگر هر بار به جای رفتن به کافی‌شاپ نزدیک منزلتان، قهوه را در خانه درست کنید، هزینه شما بسیار کاهش خواهد یافت. 

دستگاه قهوه ساز 

 

انواع دستگاه قهوه‌ساز

نوع قهوه‌سازی که می‌خرید، تأثیر مهمی بر تجربه کلی شما خواهد داشت. انواع مختلفی از دستگاه‌های قهوه‌ساز وجود دارد و نمی‌توان به طور مشخص گفت که کدامیک بهتر است، همه چیز به بودجه شما و چیزی که از قهوه انتظار دارید بستگی خواهد داشت. در ابتدا بهتر است با انواع دستگاه قهوه‌ساز آشنا شویم.

1- قهوه‌ساز قطره‌ای / قهوه‌ساز دمی 

دستگاه قهوه ساز دمی

قهوه‌ساز دمی که گاهی اوقات از آن با عنوان قهوه‌ساز قطره‌ای هم یاد می‌شود، رایج‌ترین نوع قهوه‌ساز است که در بسیاری از منازل مشاهده می‌کنید. این نوع قهوه‌ساز در ابعاد و اشکال مختلفی تولید می‌شود، اما اگر جایی شنیدید که کسی می‌گوید می‌روم یک قوری قهوه درست کنم (به عنوان مثال چند فنجان)، منظور همین نوع قهوه‌ساز است.

کار با این دستگاه‌ها بسیار آسان است، شما قهوه مورد نظر خود را در فیلتر قهوه ریخته و آن را در جای خود قرار می‌دهید، به آن آب اضافه کرده و دستگاه را روشن می‌کنید. در بعضی از دستگاه‌های قهوه‌ساز دمی، این فرآیند از این هم ساده‌تر است. در این دستگاه‌ها می‌توانید قهوه را با هر غلظتی که می‌خواهید درست کنید و بعداً هم مجدداً فنجان خود را با همان قهوه پر کنید. این قهوه‌سازها معمولاً در ادارات و رستوران‌ها بسیار رایج هستند.

قهوه‌سازهای دمی هم ارزان هستند و هم استفاده از آن‌ها ارزان است. فیلترهای این نوع قهوه‌ساز ارزان بوده و دوام بالایی دارد، قیمت قهوه پایه نیز در حالت کلی ارزان است. شما همچنین می‌توانید قهوه را به صورت دانه‌ای تهیه کنید و خودتان آن را آسیاب کنید.

مزایا:

استفاده فوق‌العاده آسان

راحت و کاربردی، چرا که به یکباره یک قوری کامل قهوه درست می‌کند.

انواع مدل‌ها، اندازه‌ها، اشکال و برندهای مختلف

انعطاف‌پذیری بالا در تولید قهوه با غلظت و طعم متناسب با سلیقه شما

مواردی که باید در نظر داشته باشید:

این دستگاه فقط قهوه معمولی درست می‌کند و خبری از قهوه‌های لوکس و متنوع نیست. احتمالاً افرادی که قهوه اسپرسو را ترجیح می‌دهند، چندان از این قهوه راضی نخواهند بود.

این دستگاه هر بار قهوه زیادی را تولید می‌کند، این موضوع با این که نوعی نقطه قوت برای این محصول است، در عین حال می‌تواند یک نقطه ضعف نیز باشد؛ چرا که در بسیاری از موارد ممکن است مجبور شوید مقدار زیادی قهوه را دور بریزید.  

2- قهوه‌سازهای یک فنجانه / قهوه‌ساز پد خور

قهوه‌ساز یک فنجانه

قهوه‌سازهای یک فنجانه که به آن قهوه‌ساز پد خور (Coffee Pod) هم گفته می‌شود، نوعی جدید از دستگاه‌های قهوه‌ساز است که از طریق پدهای قهوه، هر بار یک فنجان قهوه تولید می‌کند. شما می‌توانید پدها را در طعم‌ها و انواع مختلف تهیه کنید و آنها را درون دستگاه قرار دهید، آب را اضافه کنید و دستگاه را روشن کنید.

کار با دستگاه‌های قهوه‌ساز دمی خودکار، به اندازه کافی آسان بوده است، اما قهوه‌سازهای پد خور کار را از این هم ساده‌تر کرده‌اند. دیگر نیازی نیست نگران تفاله قهوه و تمیز کردن فیلترها باشید. تمیز کردن این دستگاه‌ها نیز ساده‌تر است، چرا که پدها قهوه مورد نیاز شما را تأمین می‌کنند، اما تفاله درون آنها باقی مانده و خارج نمی‌شود.

قیمت این قهوه‌سازها با توجه به مدل و برند آنها متفاوت است، اما هزینه استفاده از آنها قطعاً از قهوه‌سازهای معمولی بیشتر خواهد بود، چرا که خرید پدهای قهوه در اکثر مواقع گرانتر از خرید دانه‌های قهوه می‌باشد.

البته بعضی از دستگاه‌های قهوه‌ساز پد خور به شما اجازه می‌دهند به جای پد، از دانه‌های قهوه استفاده کنید؛ این موضوع هزینه شما را در بلندمدت کاهش می‌دهد، اما تمیز کردن دستگاه دردسر جدیدی است که باید با آن دست‌وپنجه نرم کنید.

مزایا:

استفاده و تمیز کردن فوق‌العاده آسان.

این نوع قهوه‌ساز معمولاً قیمت مناسبی دارد.

پدهای قهوه در طعم‌های مختلف موجود هستند.

اصراف کمتر قهوه در صورتی که هر بار بخواهید یک فنجان قهوه بنوشید.

ایده‌آل برای شرکت‌ها و ادارات، چرا که افراد می‌توانند طعم مورد علاقه خود را انتخاب کنند.

با خرید پدهای مناسب، می‌توانید با این دستگاه چای هم دم کنید.

مواردی که باید در نظر داشته باشید:

خرید پدهای جداگانه به مرور زمان هزینه زیادی خواهد داشت.

ناسازگاری با محیط زیست؛ چرا که پدهای قهوه پلاستیک زیادی تولید می‌کنند. 

3- فرنچ پرس

قهوه ساز  فرنچ پرس

فرنچ پرس یکی از سنتی‌ترین راه‌های درست کردن قهوه است که تکنولوژی پیچیده‌ای نداشته و استفاده از آن نسبتاً آسان است. فقط کافی است به میزان کافی قهوه بریزید و آب جوش را اضافه کنید و سپس درب دستگاه را به سمت پایین فشار دهید تا دانه‌ها را به پایین منتقل کند.  

فرنچ‌ پرس یکی از ارزانترین روش‌های موجود برای درست کردن قهوه در خانه است. این دستگاه نه تنها به فیلتر نیازی ندارد، بلکه برای کار با آن نیاز به برق هم نیست. و با توجه به مدل و برندی که انتخاب کنید، حتی می‌توانید با 10 دلار یک قهوه‌ساز فرنچ پرس تهیه کنید.

قهوه فرانسه همیشه به اندازه سایر قهوه‌ها طعم مناسبی ندارد، به خصوص اگر مدت زمان دم کشیدن آن را به صورت دقیق رعایت نکنید.

فرنچ‌ پرس با توجه به قیمت پایین و هزینه استفاده کمتر، قطعاً انتخاب وسوسه‌انگیزی محسوب می‌شود، اما شاید برای افرادی که برای کیفیت و طعم قهوه اهمیت زیادی قائلند، بهترین انتخاب نباشد.

مزایا:

این قهوه‌ساز، ارزان‌ترین نوع موجود در بازار است.

پس از خرید دستگاه، هزینه استفاده از آن نیز بسیار پایین است.

استفاده از آن فوق‌العاده آسان است.

نیازی به فیلتر و برق ندارد.

مواردی که باید در نظر داشته باشید:

احتمال وجود دانه‌های شناور قهوه در نوشیدنی شما.

برای داشتن یک قهوه خوش‌طعم، باید مدت دم کردن را به صورت دقیق رعایت کنید.

4- دستگاه‌های اسپرسو ساز

دستگاه‌ اسپرسو ساز

دستگاه‌های اسپرسو ساز، به نوعی «خودروهای اسپورت» دستگاه‌های قهوه‌ساز محسوب می‌شوند. اگر به صورت جدی قهوه‌ می‌نوشید، این دستگاه‌ها احتمالاً برای شما بهترین گزینه خواهند بود. قیمت این دستگاه‌ها با توجه به نوع و برند متفاوت است، اما اسپرسو سازها غالباً از انواع دیگر قهوه‌ساز گرانتر هستند.

اسپرسو ساز معمولاً در هر بار قهوه کمتری را تولید می‌کند، اما طعم و قدرت این قهوه در مقایسه با سایر انواع بسیار بیشتر است. همچنین تقریباً تمام دستگاه‌های اسپرسو ساز به شما اجازه می‌دهند تا قهوه‌های مختلفی از جمله کاپوچینو، ماکیاتو و لاته درست کنید. انواع ساده این دستگاه، امکان درست کردن یک فنجان اسپرسو را دارند، البته مدل‌های جدیدتر می‌توانند به صورت همزمان 2 فنجان اسپرسو درست کنند.

نکته دیگر این که دستگاه‌های اسپرسو ساز در انواع و برندهای مختلف و با قیمت‌های متفاوت تولید می‌شوند و انتخاب بین آنها چندان ساده نیست.

مزایا:

دستگاه‌های اسپرسو ساز، باکیفیت‌ترین قهوه را تولید می‌کنند.

با این دستگاه‌ها می‌توانید انواع مختلفی از قهوه از جمله کاپوچینو، لاته، موکا و ماکیاتو درست کنید.

طراحی جذاب این محصول، باعث زیبا شدن آشپزخانه شما خواهد شد.

استفاده فوق‌العاده آسان

مواردی که باید در نظر داشته باشید:

معمولاً اسپرسو سازها گرانترین نوع قهوه‌ساز در بازار هستند.

هر بار میزان کمی قهوه تولید می‌کند، یک شات قهوه در مقایسه با یک فنجان قهوه سایر دستگاه‌ها.

 

6 فاکتور که باید در هنگام خرید قهوه‌ساز در نظر بگیرید

فاکتورهایی که باید در هنگام خرید قهوه ساز به آن توجه نمود

اگر بدانید که روزانه چقدر قهوه می‌نوشید و چه نوع قهوه‌ای مد نظر شماست، به راحتی می‌توانید قهوه‌ساز مورد نظر خود را انتخاب کنید. در هر صورت، هنگام خرید یک قهوه‌ساز، موارد زیر را مد نظر داشته باشید:

1- کمیت

چند نفر در خانه شما روز خود را با قهوه آغاز می‌کنند؟ اگر هر روز صبح 5 نفر بخواهند قهوه بنوشند، راحتی استفاده از قهوه‌سازهای پد خور کاملاً از بین می‌رود، چرا که باید مدت زیادی منتظر بمانید تا هر نفر یک فنجان قهوه درست کند.

در بسیاری از مواقع، درست کردن یک قوری قهوه که 4 – 10 فنجان قهوه به شما می‌دهد، بسیار منطقی‌تر و راحت‌تر از این است که بخواهید هر بار یک شات اسپرسو درست کنید. پس در نظر بگیرید که چند نفر در خانه قهوه می‌نوشند و هر کدام چه مقدار قهوه مصرف می‌کنند.

مجدداً یادآوری می‌کنیم که اگر زیاد قهوه می‌نوشید، قهوه‌سازهای پد خور هزینه زیادی خواهند داشت، پس بهتر است این نکته را مد نظر داشته باشید.

2- چه نوع قهوه‌ای دوست دارید؟

این یکی از مهمترین سؤالاتی است که قبل از خرید یک قهوه‌ساز باید به آن پاسخ دهید. معمولاً وقتی که به کافه می‌روید چه قهوه‌ای سفارش می‌دهید؟ اگر همیشه کاپوچینو و لاته می‌نوشید و برای اینکه کمتر هزینه کنید، یک قهوه‌ساز دمی بخرید، آیا اصلاً از آن استفاده می‌کنید؟ و حتی اگر استفاده کنید، آیا از آن قهوه لذتی خواهید برد؟

شما باید دستگاهی بخرید که قهوه‌ای تولید کند که از آن لذت ببرید، در غیر این صورت اصلاً برای چه هزینه می‌کنید؟

3- هزینه

اگر قهوه‌ای که دوست دارید نیازمند خرید یک اسپرسو ساز چند صد دلاری باشد و اینقدر پول نداشته باشید، باید از خیر بعضی چیزها بگذرید.

هر تصمیمی که گرفتید، حتماً هزینه اولیه و هزینه استفاده در بلند مدت را در نظر داشته باشید. شاید بهتر باشد الان کمی بیشتر هزینه کنید تا در آینده هزینه کمتری داشته باشید، و یا این که اندکی بیشتر هزینه کنید تا حداقل از قهوه‌ای که می‌نوشید لذت ببرید.

خلاصه بگوییم، هرگز به چیزی که دوست ندارید قناعت نکنید، چرا که در این صورت برای خرید یک قهوه‌ساز هزینه کرده‌اید و باز هم هر روز زمان خود را در کافه‌های مختلف سپری خواهید کرد.

4- راحتی استفاده

اگر شما هم مثل بسیاری از افراد هر روز صبح قهوه درست می‌کنید، باید دستگاهی تهیه کنید که استفاده از آن پیچیده نباشد. وقتی که از خواب بیدار شده‌اید، احتمالاً فقط می‌خواهید پد قهوه را درون دستگاه قرار داده و آن را روشن کنید.

شما بهتر از هر کسی خودتان را می‌شناسید، آیا حوصله این را دارید که وقتی که از خواب بیدار می‌شوید، وقت بیشتری برای درست کردن قهوه قرار دهید؟ یا اینکه سختی استفاده باعث می‌شود بی‌خیال استفاده از قهوه‌ساز خود شوید؟

نکته دیگری که باید در نظر بگیرید این است که آیا دستگاهی می‌خواهید که به طور خودکار در زمانی مشخص قهوه دم کند؟ بسیاری از دستگاه‌ها این امکان را دارند که در زمان تعیین شده، به صورت خودکار قهوه دم کنند، بدین ترتیب زمانی که از خواب بیدار شوید، قهوه شما آماده خواهد بود. البته مسلماً این دستگاه‌ها گرانتر هستند، اما به هر حال این هم نکته‌ای است که در هنگام خرید یک دستگاه جدید باید در نظر داشته باشید.

5- فضای اشغال شده

فضای آشپزخانه همه محدود است، بعضی از قهوه‌ساز‌ها فضای زیادی را اشغال می‌کنند، پس باید در هنگام خرید یک دستگاه جدید این نکته را مد نظر داشته باشید. در هنگام خرید یک قهوه‌ساز جدید، به ابعاد آن دقت کنید تا بدانید که چقدر از فضای کابینت توسط این دستگاه اشغال خواهد شد.

توجه کنید که اگر بخواهید هر بار بعد از استفاده دستگاه را داخل کابینت قرار دهید، به مرور استفاده شما از آن کمتر و کمتر خواهد شد. پس حتماً دقت کنید که فضای لازم برای قرار دادن دستگاه جدید را در اختیار داشته باشید.

6- ویژگی‌های بیشتری که باید به آنها توجه کنید:

ویژگی‌های مختلف انواع دستگاه‌های قهوه‌ساز

دستگاه‌های قهوه‌ساز به قدری رایج هستند که امکانات و ویژگی‌های متعدد، آنها را از یکدیگر متمایز می‌کند. با توجه به چیزی که از یک فنجان قهوه انتظار دارید، موارد زیر می‌توانند در انتخاب شما تأثیرگذار باشند:

1- تنظیمات قابل برنامه‌ریزی

آیا می‌خواهید قهوه را دم کنید و به آن دست نزنید؟ همانگونه که گفتیم، بعضی از دستگاه‌ها به شما اجازه می‌دهند از ابتدا تنظیمات خود را اعمال کنید و سپس آنها را برای استفاده‌های بعدی ذخیره می‌کنند. این تنظیمات، از میزان قهوه دم شده گرفته تا زمانی که برای دم کردن آن لازم است، می‌توانند در بسیاری از موارد کاربرد بسیاری داشته باشند.

2- آسیاب داخلی

بسیاری از افراد دانه‌های تازه قهوه را ترجیح می‌دهند و معتقدند که قهوه تازه، طعم بهتری دارد. با داشتن آسیاب، همواره می‌توانید تازه‌ترین قهوه را داشته باشید. البته مسلماً می‌توانید آسیاب را به صورت جداگانه تهیه کنید، اما وجود آن در داخل دستگاه قطعاً ساده‌تر خواهد بود.

3- خاموش شدن خودکار

برای همه ما پیش‌ آمده که با عجله از خانه خارج شده باشیم و فراموش کنیم که قهوه‌ساز خود را خاموش کنیم. با وجود این قابلیت، دستگاه به صورت خودکار خاموش شده و دیگر نیازی نیست نگران آن باشیم و می‌توانیم با خیال راحت به کارهای خود بپردازیم.

4- گرم‌کننده‌های متعدد

در ادارات و جاهای شلوغ که همزمان چند قوری قهوه دم می‌کنیم، وجود گرم‌کننده‌های متعدد که قهوه را گرم نگه می‌دارد قطعاً کاربردی خواهد بود.

5- فیلتر آب

بعضی از دستگاه‌های پیشرفته به فیلتر آب مجهز هستند تا طعم و کیفیت قهوه را تضمین کنند. این یکی از ویژگی‌های کاربردی و جذاب در هنگام خرید یک قهوه‌ساز جدید محسوب می‌شود.

6- نازل بخار / فوم شیر

اگر به فوم شیر در قهوه خود علاقه دارید، این ویژگی به شما کمک می‌کند تا قهوه‌ای مشابه با چیزی که در کافه می‌نوشید، داشته باشید. البته این روزها حتی دستگاه‌های اسپرسو ساز ارزان‌قیمت نیز به این ویژگی مجهز هستند. با این حال، اگر فقط قهوه تلخ می‌نوشید، به این قابلیت نیازی نخواهید داشت. 

 

کلام آخر

چه به طعم اسپرسو علاقه داشته باشید و چه یک فنجان قهوه تلخ معمولی را ترجیح دهید، دستگاه مناسب برای شما در بازار موجود است. حتی در صورتی که یکی از مدل‌های گران‌قیمت را انتخاب کنید، باز هم نسبت به نوشیدن قهوه در کافه‌ها در هزینه صرفه‌جویی خواهید کرد، پس اجازه ندهید هزینه اولیه شما را پشیمان کند. چرا که ممکن است در خانه خود به طعمی برسید که باعث شود دیگر حتی نخواهید قهوه‌های بیرون را امتحان کنید. 

  

منبع: Compactappliance

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد